Alla känslor på en och samma gång

Häromdagen pratade jag med några studenter som går sista året på programmet. En av dem sa något som väldigt väl beskriver hur det känns att gå vårt program (med all säkerhet även många andra universitetsprogram). Hon sa: ”Under tiden här på skolan har jag hunnit uppleva alla känslor. Jag har mått jättebra och jag har gråtit. Ena dagen tycker jag att jag är bäst, andra dagen ifrågasätter jag hur jag någonsin ska kunna bli en bra tandläkare”.

Jag kan verkligen känna igen mig i detta. Det är nästan skrattretande hur jag själv och många av mina kurskamrater pendlar i vårt humör från dag till dag. På måndagen kan man gå superinspirerad ut från en föreläsning och tänka ”Det här är mitt kall i livet… jag kommer forska i det här ämnet! Starta en egen forskningsgrupp….ta nobelpris!” för att på tisdagen vakna upp så trött att man beslutar sig för att skippa dagens föreläsningar och sedan på onsdagen återigen befinna sig på sal och skriva så att pennan glöder..

Just den här terminen, termin 3, är väldigt intensiv. Vi har fem tentor innan jul och jag upplever det personligen som att stressen gör mig ganska ”skör” i humöret. Man kan dock trösta sig med att våra terminer ser olika ut, varje termin har sin egen nyans. Första delen av termin 1 började väldigt lugnt med fokus på etik, moral och vård i kursen ”Människa och samhälle”. Därefter läste vi kemi och ett antal småkurser innan det i termin 2 var dags för den kända/ökända spärrkursen ”OSOF”. Det är en 27-poängskurs vilken handlar om människokroppens anatomi, fysiologi, neurologi och histologi. Klarar man inte den här kursen får man vanligtvis inte fortsätta på programmet. Det är en mastig, extremt intressant och givande kurs. Vi hade föreläsningar varje dag men vi gavs också s.k. inläsningstid för studier på egen hand. Det gjorde det möjligt att både fokusera på detaljkunskap och sedan kunna skapa en helhetsbild av allt vi lärt oss under terminen. Nu är det som sagt ett helt annat tempo, där fokus inte ligger särskilt mycket på detaljer utan snarare på att lära sig grundläggande patologi, allmän medicin och farmakologi i stora drag.

Efter jul kommer vi sakteligen börja inrikta oss allt mer på tandvård och i vår kommer vi få vår första patientkontakt. Det ska bli otroligt spännande med resan från det teoretiska till det praktiska. Just nu känner man sig faktiskt mer som en läkarstudent än som en tandläkarstudent. Detta är dock en stor bidragande faktor till att jag själv är så nöjd med mitt program. I och med att utbildningen är så bred så får vi studenter alla färdigheter att i framtiden jobba kliniskt men också alla möjligheter till forskning och annan medicinsk verksamhet.

Kort och gott – suktar du efter en bred, medicinsk utbildning med ett hantverk som grundpelare så är det här utbildningen för dig. Du måste vara beredd på att satsa allt och uppleva blod (på kliniken), svett och tårar för att i slutändan få känna euforin över att alla pusselbitar faller på plats.

Nästan inlägg – 10 saker du (kanske) inte visste om tandläkarlinjen!

Kommentera

