Nej pappa, du ska inte ta den där medicinen för nästäppa..

Imorgon har vi tenta i farmakologi. Sedan farmakologi-kursen startade för ungefär en månad sedan har jag pratat ett antal gånger med min kära pappa kring olika mediciner han tar. Jag har exempelvis berättat varför just han får hjärtklappning och har svårt att somna när han använder ett visst receptbelagt läkemedel mot nästäppa och rinnsnuva – ett läkemedel som han har använt slentrianmässigt i många år…

Det är ju förståeligt att man använder ett sådant läkemedel utan närmare eftertanke. Vem hade kunnat tro (utan att ha läst farmakologi) att blodtrycksstegring och dålig sömn kan vara orsakat av en medicin för behandling av förkyldningssymptom..?

Vad jag vill säga med det här är att farmakologi-undervisningen har varit väldigt allmänbildande och att jag känner mig styrkt av den. Det känns grymt att nu förstå och kunna förklara för närstående (och i framtiden patienter) sådana saker som varför de blir så muntorra av sin astmamedicin, varför mina tjejkompisar inte ska dricka treo stup i kvarten för att bli kvitt sin mensvärk eller varför man inte ska kombinera vissa mediciner med alkohol.

Tack och bock farma! Jag kommer dra stor nytta av dig!

Kommentera

