KI’s sommarforskarskola

Under varje vårtermin erbjuder KI erbjuder sina elever att söka in till sommarforskarskolan. Det är en tio-veckorskurs där man som student får chans att starta ett eget forskningsprojekt. Mer om kursen kan du läsa här: http://ki.se/en/education/summer-course-in-medical-science-1qa017-105-ects

Jag har intervjuat Mirjam Majster, en 24-årig student på tandläkarprogrammet som gick sommarkursen efter termin 4. Enligt henne själv går hon nu ”egentligen ingen termin just nu eftersom att jag tog studieuppehåll och fick individuell studieplan. Rent tekniskt är jag termin 10, men du kan lika gärna skriva T9 eller sista året.”

15182527_10154602127990390_242171844_o

Hur kommer det sig att du beslutade dig för att att gå KI’s sommarforskarskola? Det var ren nyfikenhet faktiskt. Jag har alltid haft en smygdröm om att forska och var ett tag seriöst intresserad av det som yrkesval. Jag gav utlopp för intresset i gymnasiet via medlemskap i diverse vetenskapsföreningar, ett litet studiebesök till SciLife vid KI och ansökan till Astra Zenecas forskarskola (som jag tyvärr fick avböja). Men det var väldigt svårt att skaffa sig en konkret bild av vad forskning faktiskt innebär. Så när jag började plugga på tandläkarprogrammet och hörde att det fanns en sommarforskarskola för Karolinska Institutets (KI) studenter tyckte jag det var givet att försöka ge forskningen en till chans.

Vad hade du för eget forskningsprojekt? Jag hade ett litet projekt vars syfte var att undersöka uttrycket av makrofager (immunceller) och deras tillväxtfaktorer i tandköttet. Det innebar att jag fick prova på olika labbmetoder, så som att odla och stimulera celler, analysera biopsier och mäta de proteiner som cellerna utsöndrat.

Kan du beskriva en vanlig ”skoldag” under kursens gång? Kursen börjar med en veckas introduktion för samtliga antagna studenter, ungefär i mitten av juni. Man får lyssna på föreläsningar om forskning på KI, forskningsetik, statistik, presentationsteknik osv. En kick-off, helt enkelt. Därefter påbörjas en ca 6 veckor lång praktik på det labb som man själv valt. Hur man spenderar sina dagar på labb beror mycket på vad det är för projekt man har fått av sin handledare. För vissa studenter kan det innebära mycket analyser framför datorn, för andra mycket hands-on arbete med experiment. Därefter möts man alla igen i augusti och presenterar sina fynd, precis som på en vetenskaplig kongress. Man får alltså en crash-course i medicinsk forskning.

Vad var roligast med kursen? Det var en svår fråga! Varje delmoment hade sin egen charm, men för mig var det mest givande att faktiskt få börja jobba på ett labb. Att få sitta i lunchrummet och träffa doktorander, postdocs och seniora forskare och få inspireras dagligen av dem. I de allra flesta fall blir man som student varmt välkomnad i sådana miljöer, och det är en härlig känsla att få känna sig som en del av gemenskapen.

Vad hände/händer efter att kursen avslutats? Nu ca. 3,5 år sedan jag gick kursen, sitter jag som doktorand vid samma institution med samma handledare som för sommarforskarskolan. Med den ända skillnaden i att jag ”sadlade om” från tandköttssjukdomar till magtarmsjukdomar och hur de uttrycker sig i munnen. Så man kan verkligen säga att deltagande på kursen är ett bra sätt att få in en fot i forskningen på KI. Det är inte alla som väljer att fortsätta forska på doktorandnivå dock, men jag vet att många valde att göra sitt examensarbete inom samma ämne. Så det är helt upp till en själv vad man väljer att få ut av kursen.

Vem tycker du bör söka till den här kursen? Alla som är nyfikna på att börja forska, vill få en inblick i hur forskning bedrivs på Karolinska och vill praktisera en sommar på labb bör söka kursen!

Kommentera

