Kvinnor på KI

I veckan var det internationella kvinnodagen. Denna speciella dag tillägnad alla kvinnor i världen får mig och troligtvis även dig som läser detta att reflektera över kvinnor i vår närhet som betyder extra mycket för just mig eller dig som enskild person. Förutom släktingar och vänner så är det framförallt kvinnliga föreläsare på KI som dagligen inspirerar mig i att jag yrkesmässigt kan nå dit jag vill och att jag har precis samma förutsättningar till att göra det som de i klassen av motsatt kön.

Det har, som vi alla vet,  historiskt sett varit tabu att kvinnor ska få ha naturvetenskapliga yrken och framförallt bedriva forskning. Idag är det skillnad – åtminstone för oss här i Europa. På KI har vi många helt fantastiska kvinnor som undervisar, vilket de gör sprängfyllda med kunskap (ingen är förvånad), rakryggade, med pondus och stort engagemang. Jag minns att en av våra föreläsare som är i 60-årsåldern sa till oss att ”när jag på 70-talet blev erbjuden en plats som forskare så tvivlade jag länge…jag var så rädd för att inte kunna mäta mig med männen”. Trots att det idag finns oerhört mycket jobb kvar gällande jämställdheten så får detta i alla fall mig att känna en otrolig tacksamhet över att jag föddes på 90-talet, till ett samhälle där jag inte alls kommer behöva ifrågasätta mig själv och mitt val av yrke på samma sätt som hon har behövt göra. Det slipper jag just för att den här kvinnan, och alla andra kvinnliga forskare, tandläkare och läkare innan henne har kämpat för sin rätt att syssla med det som de verkligen velat och inte bara överlåtit den platsen till en man. De har banat väg för mig och mina kvinnliga kurskamrater och det är er vi ska tacka för att våra framtidsvisioner inte enkom kommer bestå av drömmar – utan förverkligande, med inte ens hälften av det motstånd som ni mött. TACK.

Kommentera

