Hur mycket frustration får det plats i en kropp?

IMG_4247.jpg

Idag kom mitt första mental breakdown på preklin. Igår satt jag och fnulade på ett utkast här i bloggen gällande allt positivt med tandläkarprogrammet, idag satt jag och grät på lektionstid.. Stressen och pressen över allt vi ska hinna med de sista tre veckorna börjar bli överhängande tung. Vi har liksom kört på som robotar i ett helt läsår nu, bockat av tenta efter tenta.. I normala fall är jag innerligt tacksam över allt jag får lära mig (vilket är något jag ofta reflekterar över och glädjs åt), men ibland tar det jobbiga överhand… idag var en sån dag. Kanske utelämnande att skriva det här inlägget men jag kan heller inte sitta här och låtsas som att tandläkarlinjen är en dans på rosor. Det är den inte. Det är väldigt slitigt och kämpigt emellanåt. Nåväl. Här kommer lite tips (vilka jag obviously slarvat lite med den sista tiden) för att må bra under din studietid:

Prioritera din sömn! ”Ohh… bara ett avsnitt till av SKAM innan jag går och lägger mig” tänker du när klockan slagit midnatt. Nej. Inte ett avsnitt till. Gå och lägg dig. Det är inte värt att gå runt som en zombie i skolan dagen efter och sedan behöva ta igen det man inte förstått på föreläsning-/kliniktid.

Lär dig att säga NEJ! Hur kul det än låter att hänga med dina kompisar till Trädgården en onsdag och trots att det var så länge sedan ni träffades – lyssna på din kropp och säg nej om kroppen säger ifrån. I slutändan så bryr sig dina riktiga vänner om hur du faktiskt mår, inte om du missat ett häng lite här och var.

Träna! Det är svårt att känna av hur kroppen mår när man inte tränar, men när man väl börjar träna så märker man snabbt en stor skillnad. Helt plötsligt får du bättre tålamod, orkar mer och är en trevligare kurskamrat.

Jahopp, nu får jag väl kila iväg till gymmet för att bli kvitt det här humöret. Hej!

Kommentera

