SOMMARLOV

10 tentor, 13 signerade plasttänder, ett antal patienter och ett dussin praktiska övningar senare så är detta läsår avklarat. Vi är nu 40% färdigutbildade tandläkare!

Detta läsår var minst sagt ”a ride”. Höstterminen var bara en enda strid ström av tentor medan vårterminen handlade till mångt och mycket om att adaptera till det praktiska. Jag är otroligt glad och tacksam över att jag detta år har lärt mig att:

  • ta och analysera röntgenbilder
  • utföra en lättare undersökning på patient
  • göra en lättare parodbehandling
  • borra och fylla tänder
  • känna igen patologiska sjukdomar i munnens slemhinna och hårdvävnad
  • tillämpa (eller snarare fått användning för) mina farmakologiska kunskaper i praktiken

och mycket mer! Detta år har det verkligen fått sjunka in att det är tandläkare vi skall bli. Jag har ju tidigare nämnt att det första året på tandläkarlinjen är väldigt mycket som läkarlinjen. Trots att jag just nu är helt slut efter det här läsåret så måste jag säga att min ”kärlek” till tandläkarlinjen växer mer och mer för varje termin som går. Tänderna som är den enda skelettdelen som står i direktkontakt till omvärlden och slemhinnan som är en spegel av hur den övriga kroppen mår känns, i takt med ju mer man lär sig om detta, som en extrem central del av kroppen. Det känns väldigt kul och framför allt givande att få hjälpa människor att hålla den i skick.

Jag önskar er alla en fin sommar! Jag kommer att blogga som vanligt och ni som är nyantagna får mer än gärna skicka frågor till mig.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

